אבחונים דידקטיים
שיתוף פעולה של סניף "ניצן" כפר סבא עם המרכז הטיפולי מפת"ח
- המרכז הטיפולי מפת"ח משמש אכסניה לאבחונים דידקטיים מטעם אגודת "ניצן".
- המאבחנת אתי מץ מגיעה למפת"ח אחת לשבועיים ומאבחנת ילדים על פי הסטנדרטים והכללים המקובלים בניצן.
- השרות ניתן כשרות לקהילה , ללא מטרות רווח.
משולחנה של אתי מץ:
האבחון הדידקטי בא להעריך את כישורי הלמידה של המאובחן.
- הדגש הינו על מיפוי מיומנויות למידה בסיסיות (קריאה, כתיבה, חשבון) וזיהוי אסטרטגיות הלמידה של התלמיד ויעילותן, תוך בדיקת המנגנונים הקוגניטיביים (לדוגמא: זכרון, שפה, קשב) העומדים בבסיס הלמידה של מיומנויות היסוד.
- ברוב המקרים האבחון מספק מענה לרוב השאלות הקשורות לכישורי הלמידה וניתן להסיק כיתד כישורי המאובחן עשויים להשפיע על תפקודו והישגיו.
- האבחון הדידקטי משמש בסיס לבניית תכנית סיוע חינוכית לתלמיד וכן בסיס לבקשתץ התאמות היבחנו ברמה 1 ו – 2 (לדוגמא: תוספת זמן, הכתבה לבוחן ניטרלי, הקראה ועוד).
מתי כדאי לפנות לאבחון?
- כאשר להורה יש תחושה ברורה שקיים פער משמעותי בין יכולתו של הילד לבין הישגיו.
- אשר קיים פער בין מידת ההשקעה לבין ההישגים.
- כאשר קיימים חרדה ומתח סביב למידה ומבחנים.
- כאשר קיימת הימנעות קבועה מלמידה והכנת שיעורי בית.
- כאשר קיימים קשיים מתמשכים למרות קבלת סיוע קבוע.
מקורות אפשריים לקושי בלמידה בבית הספר:
- בעיה כללית בהבנה.
- לקות למידה.
- קושי רגשי.
- למידה לא מספיקה.
- לקות הוראה.
בדיקת הכישורים של המאובחן נעשית בתחומים הבאים:
- רמת חשיבה מילולית ובלתי מילולית.
- יכולת שפתית – קריאה, הבנת הנקרא, יכולת הבעה וכתיבה.
- הערנות המטה לשונית (מורפולוגית, פונולוגית, תחבירית).
- עיבוד לשוני (שטף ושיום).
- יכולת חשבונית.
- יכולת הבחנה וזיכרון דרך הערוץ החזותי (באמצעות הראייה)
- יכולת הבחנה וזיכרון דרך הערוץ השמיעתי (באמצעות השמיעה)
- תפקודים ניהוליים – יכולת התארגנות, קשב וריכוז.