פרויקט "איתור טף"

תכנית איתור קבוצתי של מרכיבים התפתחותיים בגיל הרך (גילאי 6-3)

"איתור-טף" הינה תכנית מניעה קהילתית,יעילה וזולה לאיתור מוקדם (לילדים בגילאי 3-6 ) שמטרתה לאתר ילדים בשלבי ההתפתחות הנוירולוגית, המגלים קשיים בתפקודיהם השפתיים והסנסו-מוטוריים להפנותם לאבחון ובמידת הצורך- לטיפול.

תאור הפרוייקט:

האיתור מתבצע בחסות המועצה המקומית קרני שומרון ובשיתוף צוות המטפלים המקצועי של המרכז הטיפולי מפת"ח בגינות שומרון.

האיתור מתבצע בתוך המסגרת החינוכית ,שזוהי סביבתו הטבעית של הילד ובשיתוף מלא עם הגננת.

האיתור נערך בפגישה אחת חוויתית של כ-40 דקות.

תחומי האיתור:

מרפאה בעיסוק בודקת אספקטים התפתחותיים כמו:

מוטוריקה גסה – שיווי משקל, יציבה, איכות תנועה

מוטוריקה עדינה – תפקודי כף יד ואחיזת כלי כתיבה

תפיסה חזותית 

סגנונות למידה.

קלינאית תקשורת בודקת אספקטים שונים בהתפתחות השפה והדיבור כמו:

זיהוי ושיום

בניית משפט תקין מבחינה דקדוקית ותחבירית

הבנת הוראות פשוטות ומורכבות

מושגי מרחב

היגוי

אסטרטגיות חשיבה כמו: רצף, פתרון בעיות, הסקת מסקנות ויכולת ניבוי.

במידה ונמצא קושי, הילד יופנה לגורמים רלוונטיים כמו: רופא התפתחותי, נוירולוג, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, בדיקת שמיעה וראיה ועוד.

חשוב לציין:

 ילד יוכל לעבור איתור רק בהסכמת הורים כתובה.

 ילד שכבר נמצא בטיפול כלשהו – אינו משתתף באיתור הספציפי.

 המידע סודי ואינו מועבר ללא הסכמה של ההורים.

ייחודיות תהליך האיתור:

האיתור בודק את מרבית מרכיבי התפתחות הילד.

האיתור חוויתי ויש בו שימוש באמצעים מעולמו של הילד (משחק) .

תהליך האיתור נערך בתקופה קריטית בהתפתחות הילד בה ניתן לטפל בצורה , יעילה, מהירה וזולה (החזרים מקופות החולים).

 איתור, אבחון וטיפול בגיל צעיר חוסכים לילד רצף של כישלונות עתידיים וקושי בהשתתפות במסגרות השונות.