תכנית איתור קבוצתי של מרכיבים התפתחותיים בגיל הרך (גילאי 6-3)

"איתור-טף" הינה תכנית מניעה קהילתית,יעילה וזולה לאיתור מוקדם (לילדים בגילאי 3-6 ) שמטרתה לאתר ילדים בשלבי ההתפתחות הנוירולוגית, המגלים קשיים בתפקודיהם השפתיים והסנסו-מוטוריים להפנותם לאבחון ובמידת הצורך- לטיפול.

תאור הפרוייקט:

  • האיתור מתבצע בחסות המועצה המקומית קרני שומרון ובשיתוף צוות המטפלים המקצועי של המרכז הטיפולי מפת"ח בגינות שומרון.
  • האיתור מתבצע בתוך המסגרת החינוכית ,שזוהי סביבתו הטבעית של הילד ובשיתוף מלא עם הגננת.
  • האיתור נערך בפגישה אחת חוויתית של כ-40 דקות.

תחומי האיתור:

מרפאה בעיסוק בודקת אספקטים התפתחותיים כמו:

  • מוטוריקה גסה – שיווי משקל, יציבה, איכות תנועה
  • מוטוריקה עדינה – תפקודי כף יד ואחיזת כלי כתיבה
  • תפיסה חזותית 
  • סגנונות למידה.

קלינאית תקשורת בודקת אספקטים שונים בהתפתחות השפה והדיבור כמו:

  • זיהוי ושיום
  • בניית משפט תקין מבחינה דקדוקית ותחבירית
  • הבנת הוראות פשוטות ומורכבות
  • מושגי מרחב
  • היגוי
  • אסטרטגיות חשיבה כמו: רצף, פתרון בעיות, הסקת מסקנות ויכולת ניבוי.

במידה ונמצא קושי, הילד יופנה לגורמים רלוונטיים כמו: רופא התפתחותי, נוירולוג, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, בדיקת שמיעה וראיה ועוד.

חשוב לציין:

  • ילד יוכל לעבור איתור רק בהסכמת הורים כתובה.
  • ילד שכבר נמצא בטיפול כלשהו – אינו משתתף באיתור הספציפי.
  • המידע סודי ואינו מועבר ללא הסכמה של ההורים.

ייחודיות תהליך האיתור:

  • האיתור בודק את מרבית מרכיבי התפתחות הילד.
  • האיתור חוויתי ויש בו שימוש באמצעים מעולמו של הילד (משחק) .
  • תהליך האיתור נערך בתקופה קריטית בהתפתחות הילד בה ניתן לטפל בצורה , יעילה, מהירה וזולה (החזרים מקופות החולים).
  •  איתור, אבחון וטיפול בגיל צעיר חוסכים לילד רצף של כישלונות עתידיים וקושי בהשתתפות במסגרות השונות.