טיפולים רגשיים

טיפולים רגשיים בהבעה ויצירה

במסגרת הטיפול הרגשי נעשה ניסיון לעזור לילד להבין את עולמו הפנימי, לארגן את רגשותיו ומחשבותיו ולהביאו לידי התחזקות ותפקוד טוב יותר בחיי היום יום. אמצעי הטיפול מגוונים ומבוססים על הבעה ספונטאנית או מכוונת במוסיקה, תנועה ואומנות.

תרפיה במוסיקה

תרפיה במוסיקה הינו אמצעי טיפולי המתאים לילדים, מתבגרים ומבוגרים.
המוסיקה מאפשרת יצירת קשר, הבנה ודרך הבעה יצירתית, חוויתית ולא מילולית של רגשות, תחושות ומשאלות של המטופל. היא מאפשרת פורקן והתמודדות עם קשיים תוך אישיים ובין אישיים. יש באפשרותה להפחית איום וחרדה ולעיתים אף לעקוף מחסומי התנגדות (אם קיימים).
מטרת הטיפול הנה קידום כל מטופל על פי צרכיו האישיים וקשייו הספציפיים בעזרת המוסיקה, ונתינת כלים להתמודדות יעילה יותר עם הקשיים.
הקשיים יכולים להתבטא בתפקוד לקוי בתחומי ההתפתחות השונים: קוגניטיבי, לימודי, חברתי, התנהגותי, רגשי, או בהפרעות מוטוריות או סנסוריות.

המטפל יוצר סביבה מוגנת, מאפשרת , מכילה ואמפטית במסגרת קבועה, יציבה ואמינה. תוך כדי תהליך טיפולי נבנית התכנית הטיפולית הכוללת התרשמות אודות קשיי המטופל, הצבת מטרות טיפוליות ובניית פעילויות מוסיקאליות המתאימות לצרכיו הספציפיים של המטופל.
בחדר הטיפול האינטימי, יש מגוון רחב של כלי נגינה ואמצעי יצירה וביטוי נוספים, בעזרתם המטופלים מתמודדים עם הקשיים שלהם, בעיקר במישור הרגשי.

המטופל שמגיע לחדר יכול ליצור מוסיקה על ידי נגינה בכלים שונים באופנים מגוונים, שימוש בקולות שירה או גוף. ישנם מטופלים שמבטאים את עצמם על ידי כתיבת שירים וסיפורים מוסיקאלים. לעיתים המטופל בוחר להגיב באופן פעיל למוסיקה מוקלטת או מנוגנת על ידי המטפל בתנועה, ציור, יצירה בחומרים , באופן מילולי וכו'.
העבודה מתבצעת בשיתוף הורים ואנשי צוות הבאים במגע עם הילד במטרה לקדם את התפקוד שלו.

תרפיה באמנות

התהליך הטיפולי מבוסס על עבודה יצירתית בחומרי האמנות המגוונים, בשילוב קשר שנוצר בין המטופל והמטפל.
תוך כדי היצירה האומנותית שהיא שפה בלתי מילולית, באים לידי ביטוי דימויים וסמלים מעולמו המודע והלא מודע של הילד.
השילוב של יצירת קשר ותהליך היצירה האומנותית על גווניה השונים, יש בכוחם להביא לידי שינוי רגשי, התנהגותי ותפקודי אצל המטופלים.
המטופלים אינם נדרשים להיות "כשרוניים" באומנות, מאחר שההנחה היא כי בכל אחד טמונה היכולת להיות יצירתי, לבטא את עצמו ולהפיק הנאה מן היצירה.
לטיפול באמנות מטרות רבות :
חיזוק הבטחון העצמי והדימוי העצמי תוך פיתוח מודעות עצמית.
עידוד תקשורת בריאה ופתוחה עם הזולת גם בנושאים רגישים ורגשיים.
פורקן רגשי ומוטורי.
רכישה של מיומנויות חברתיות מגוונות. דרכים לעבד ולהתמודד עם אובדן.
דרך העבודה:
העבודה מתנהלת בסטודיו המצוייד בחומרים רבים ומגוונים המיועדים ליצירה חופשית כגון:
חומרי ציור: צבעי גואש, צבעי פנדה, טושים, גירים וצבעי עפרון.
חומרי פיסול: חימר, פלסטלינה, גבס.
חומרי הדבקה וחומרים ליצירת קולאז'ים.
בובות, ארגז חול ועוד ועוד.
המטפל מאפשר למטופל לעסוק ביצירה חופשית, תוך בניית יחסי אמון, קבלה ללא תנאים ומתן חופש מוחלט להבעה.
המטפל אינו מלמד כיצד ליצור וערכן של העבודות אינו נקבע על פי מידת יופי או מקצועיות, אלא על פי מידת הביטוי שהן נותנות לרחשי הלב של המטופל.
המפגשים הטיפוליים סגורים תוך שמירה מרבית על פרטיות, על כן נשמרות העבודות ע"י המטפל בחדר הטיפולים עד תום הטיפול.
הפגישה מתקיימת אחת לשבוע ונמשכת כשעה, כשחלקה מוקדש לעבודה היצירתית וחלקה לשיחה בעקבות העבודה.

טיפול בתנועה

טיפול בתנועה עוסק בבעיות רגשיות של הילד בעזרת משחקי תנועה, חיזוק הדימוי העצמי והגופני וחיזוק כישוריו החברתיים של הילד.
טיפול בתנועה הוא טיפול רגשי אשר מנסה לעזור לילד להבין את עולמו הפנימי, לארגן את רגשותיו ומחשבותיו ולהביאו לידי התחזקות ותפקוד טוב יותר בחיי היום יום.
בעבודה עם ילדים, אנו מודעים למקום המרכזי שתופסת התנועה בעולמם, מהלידה ועד לבגרות, הילד יוצר קשרים ובונה את תפיסת עולמו בין היתר בעזרת תנועה ספונטנית ומשוחררת מעקבות. ילדים אוהבים ונהנים מתנועה, התנועה משמשת אותם בהתפתחות גופנית, רגשית וחברתית.
הבנת התנהגותם התנועתית יכולה ללמדנו על עולמם הרגשי של הילדים ולשמש עבורם ערוץ חשוב לביטוי עצמי במצבים של קושי בביטוי מילולי.
יחודיותו של הטיפול התנועתי הוא הניסיון להתקשרות את החוויה הנפשית דרך החוויה הגופנית.
העזרה והטיפול בילד מתנהלים הן במישור הטיפול האישי והן במישור הקשר שלו עם סביבתו הקרובה (משפחה, בי"ס).

לטיפול זה יכולים להגיע ילדים עם בעיות התנהגותיות, בעיות קשב וריכוז, קשיים חברתיים ובעיות רגשיות הנובעות מסיבות שונות.
ההפניה לטיפול נעשית באופן פרטי על ידי ההורים או בהמלצת הצוות החינוכי (בגן/בבית הספר).